خبر شماره : 483 تاریخ: 06/10/1390
<** به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیتالله مصباح یزدی، ایشان در دیدار جمعی از نخبگان طلبه و بسیجی کشور در مجتمع یاوران امام مهدی(عج) جمکران با تأکید بر مسئول بودن آحاد ملت در برابر تحولات جهانی وآینده جهان اسلام گفت: باید از حوادث و جریانات گذشته برای انجام رسالت آینده پند بگیریم و خود را برای عمل به تکلیف در دوران دور یا نزدیک آماده سازیم. وی با بیان ضرورت شناخت عمیق راه و برنامه رسولان الهی توصیه کرد: باید به بررسی موانع پیش آمده بر سر راه انبیا که مانع تحقق فرامین آنها در کمترین زمان ممکن شد و موانع تحقق حداکثری رسالت انبیاء بپردازیم. استاد اخلاق حوزه علمیه قم در برشماری مهمترین موانع پیشرفت انبیا گفت: نداشتن قدرت درک صحیح پیام و رسالت انبیاء توسط مردم، و نفسانیت گروههای ممتاز و سرشناس جامعه در مقابل تحقق برنامههای انبیاء از موانع مهم بر سر راه پیشرفت مطلوب انبیاست. رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره ) با بیان اینکه شناخت موانع موجود بر سر راه انبیاء سبب میشود که ما در چنین دامی گرفتار نشویم، اظهار کرد: تفکر برخی از افراد مبنی بر عدم مدیریت صحیح انبیاء یا نقص در برنامه آنها خیالی باطل است، زیرا انبیا مجری دستورات الهی بودند و خداوند در تمامی مراحل انجام رسالت، آنها را یاری میکرد. عضو خبرگان رهبری با استفاده از آیات قرآن، به برخی از شیوههای سرکشان در مقابل فرستادگان الهی اشاره کرد و توضیح داد: بزرگان و سران اقوام مختلف علاوه بر اینکه پیامبران و رسولان الهی را متهم به جنون یا سحر میکردند، با استفاده از روشهای دیگر همچون اره کردن یا جوشاندن آنها در آب، آنها را به شهادت میرساندند. این فیسلوف برجسته اسلامی ادامه داد: استفاده از زور در مقابل انبیاء به دو دسته تقسیم میشود: روش فیزیکی که شامل تهدید، ارعاب، شکنجه و زندان بود، و شیوه فکری که متشکل از ابزارهایی چون تهمت، دروغ، شبههافکنی و نهایتا تحریف بود که در اصطلاح روز از آن به سختافزار و نرم افزار یا جنگ نرم و سخت تعبیر میشود. آیتالله مصباح یزدی با بیان اینکه در برابر ائمه طاهرین نیز برخوردهایی مانند موضعگیریهایی که در مقابل انبیاء الهی بوده، وجود داشته است، گفت: گروهی از افرادی که با امیرالمؤمنین علیهالسلام مخالفت میکردند احمق بودند که این حماقت به دو صورت بروز پیدا میکرد: یا خود نادان بودند یا افراد بسیار سادهای بودند که به راحتی فریب دیگران را میخوردند. وی افزود: آنچه مانع پیروی مردم از مولا علی علیهالسلام شد یکی جهل ودیگری تمایلات نفسانی بزرگان بود که نمونه بارز آن مسببان جنگ جمل بودند. طلحه و زبیر از طرفداران امیرمومنان و از اولین بیعتکنندگان بامولا بودند. زبیر پسرعمه رسول الله صلیاللهعلیهوآله و مولای متقیان بود؛ حتی مشهور است که حضرت زهرا به امام علی علیهالسلام خطاب کردند که اگر شما به وصیت من عمل نمیکنید، وصیتم را به زبیر بگویم. استاد اخلاق حوزه علمیه قم ادامه داد: طلحه وزبیر بعد از بیعت و شکلگیری حکومت مولا، ادعای سهمخواهی داشتند که علی علیهالسلام آن را صلاح ندانست، و همین باعث شد که آن دو، جنگ جمل را به راه انداختند. این در حالی است که این دو از نزدیکان امیر مؤمنان علیهالسلام بودند و او را به خوبی میشناختند و میدانستند که او اهل معامله نیست، اما جذبه ثروت، ریاست و شهوت، آنها را به عصیان واداشت. رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به ذکر روایتی پرداخت و گفت: اگر دو گرگ به گله بیچوپان گوسفندان از دو طرف حمله کنند چیزی از آنها را باقی نمیگذارند، اما بر اساس روایت، خطر ثروت و ریاست برای دین از خطر دو گرگی که از دوطرف به گله گوسفندان بیچوپان حمله میکنند بیشتر است. عضو خبرگان رهبری ضمن تجلیل از شخصیت والای امام راحل اظهار کرد: وجود امام از بزرگترین نعمتهای خداوند در تاریخ است که قابل مقایسه با هیچ نعمت مادی نیست، و وجود ایشان چنان بزرگ و دارای ابعاد گسترده در جهان است که امروزه پس از سیسال، گوشهای از برکات وجود ایشان در کشورهای آفریقایی مشاهده میشود. علامه مصباح یزدی با اظهار تأسف از بیمهریها در حق امام گفت: از آغاز نهضت تا بعد از رحلت امام، این نعمت عظیم با بیمهریها و جفاهای فراوانی که بعضا به نام خود امام و راه ایشان است، روبهرو بوده است. وی افزود: این بیمهریها نیز به مانند موانع در سر راه و برنامه انبیاء و ائمهعلیهمالسلام از جنس جهل و طلب ثروت و ریاست است. مخالفت گاهی به شکل کودتا شکل گرفته است و گاهی از طریق تحریف راه و فکر امام بروز پیدا کرده است، به طوری که که گاه بر خلاف نص صریح پیام امام عمل میکنند. عضو خبرگان رهبری با اشاره به فتنههای دوران امام علی علیهالسلام و زمان حاضر تصریح کرد: فتنه دو گونه است؛ فتنه سخت و نرم. جنگهای مارقین، ناکثین و قاسطین بر علیه امام علی(ع) فتنه سخت، و شبههافکنیها، تفسیرهای نابجای قرآن و احادیث، فتنه نرم هستند که امروزه نیز وجود دارد. فتنه 88 از جنس سخت بود، اما بیشتر فتنهها نرم هستند که در قالب تغییر کلمات یا تبدیل معنا بروز پیدا میکنند. این فیلسوف برجسته اسلامی با بیان عقیده فلاسفه هرمنوتیک مبنی بر آبستن معنا بودن لفظ بیان کرد: فلسفه هرمنوتیک میگوید: هر فردی برداشت خاص خود را از معنا دارد و این مخاطب است که معنا را تولید میکند. رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) افزود: اینکه برخی میگویند برداشت ما از کلام امام خمینی این است عجیب نیست. زیرا عدهای کلام الهی را نیز تفسیر به رأی میکنند. استاد اخلاق حوزه علمیه قم اشتیاق جهانیان به اسلام را عجیب توصیف کرد و توضیح داد: وظیفه ما درمقابل نعمت پیامبر، ائمه، امام و مقام معظم رهبری، رساندن نعمت انقلاب و دین به سرتاسر دنیا است که البته باید گفت در زمان حاضر، کشورهای مختلف تشنه دریافت معارف اسلامی و تشیع هستند و بنده خود در سفرهای مختلف به کشورهای بسیاری این موضوع را به طور مستقیم مشاهده کردهام. آیتالله مصباح یزدی با ذکر خاطره میزان علاقه مردم به امام و جمهوری اسلامی را خاطر نشان ساخت: در سفر به کشور کوبا یکی از اساتید دانشگاه مرکزی این کشور مارکسیستی با کسب اجازه از ریاست دانشگاه گفت: تا به حال، خیّام را در عالم علم میپرستیدم، اما از زمان شناخت امام خمینی (ره) ایشان را میپرستم و در پایان، از من تقاضای یک قرآن به زبان اسپانیولی کرد. وی طلاب و دانشجویان را مدافعان جبهه جنگ نرم دانست و بیان کرد: در زمینه نظامی، دفاع مسلحانه و فیزیکی بیشتر بر عهده سازمانهای نظامی کشور است، اما در عرصه نرم، پاسداری از حریم اسلام و تشیع، بر عهده طلاب و دانشجویان مسلمان است، لذا اصول و فروع اسلام باید تبلیغ شود. اما مسأله مهم در این زمینه، جهت حرکت است. بدین جهت، ابتدا باید مبانی اعتقادی اسلام را به درستی بشناسیم و سپس به دیگران انتقال بدهیم و از این رو تقویت مبانی اعتقادی دین و مذهب ضروری است. عضو خبرگان رهبری ضمن درخواست از مردم برای تفاوت قائل شدن میان مباحث اصلی و فرعی جامعه، تأکید کرد: تفاوت فتاوای مراجع در برخی از فروع، مشکلی برای دین و نظام ایجاد نمیکند اما اگر بحث بر سر جایگزینی علم و دین یا سکولار زیستن باشد، به مشکلات بسیاری برمیخوریم. رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: در یکی از دولتهای گذشته هنگامی که گروهی از دردمندان انقلاب نسبت به بیتوجهیهای یکی از وزارتخانهها نسبت به مسائل اسلامی مطالبی مطرح کردند، وزیر مربوط با وجود اینکه وزارتخانه تحت امرش واژه اسلامی را یدک میکشید گفت: پاسداری و نشر ارزشهای اسلامی بر عهده روحانیت و حوزههای علمیه است و این مسأله به ما ربطی ندارد، که اینگونه مسائل جای تأمل و بررسی دارد. استاد اخلاق حوزه علمیه قم با انتقاد از بیتوجهی رئیسجمهور آن دولت نسبت به دغدغه رهبری افزود: رهبر معظم انقلاب در جلسهای با حضور رئیسجمهور وقت و وزیر مربوط به صراحت فرمودند که این شخص نه تنها خدمتی به اسلام نکرده است، بلکه برخی از کارهای ایشان بر ضد اسلام بوده، ولی متأسفانه رئیسجمهور وقت نه تنها کاری نکرد، بلکه گفت: اگر این فرد استعفا دهد بنده نیز میروم و وزارت این فرد مدتها ادامه پیدا کرد. * فتنه 88 کودتا بود علامه مصباح یزدی تأکید کرد: اختلاف مراجع در مسائل شخصی و خصوصی ضرری برای دین ندارد، اما بیمبالاتی نسبت به ارزشهای اسلامی است که زمینه کودتای 88 را فراهم میآورد، آنهایی به کودتای 88 دست زدند که به اصل ولایت فقیه، اسلامی بودن نظام و دخالت دین در سیاست پایبند نبودند و اگر دم از این مسائل میزدند تنها به خاطر مصلحت روزگار و حفظ پست و مقام بود. وی بزرگترین خدمت امام را اثبات حقیقت جداییناپذیر بودن دین از سیاست دانست و گفت: امام عقیده داشتند که حداقل نصفی از احکام دین مبتنی بر حکومت است که بنده این نکته را از زبان هیچ عالمی نشنیده بودم و این سخن را امام در شرایطی بیان میکردند که اگر عالمی فعالیت سیاسی میکرد مورد غضب مردم واقع میشد. عضو خبرگان افزود: امام راحل برای اثبات دخالت دین در مسائل سیاسی، خون دل بسیار خوردند و به طرق مختلف چه در دروس خود و چه در سخنان و پیامهای خود، این نکته مهم را گوشزد میکردند و تأکید میکردند که هنگامی که حکومت اسلامی ایجاد شد و توسط ولیفقیه تأیید شد اطاعت از آن دولت بر افراد جامعه به عنوان یک تکلیف شرعی واجب است. استاداخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به تلاشهای دشمن برای ضربه زدن به رکن رکین ولایتفقیه اظهار کرد: امروز کسانی با انواع حیلهها در صددند دین را از چرخه مسائل حیاتی جامعه حذف کنند، در حالیکه نماد دین امروز ولایتفقیه است. اگر ولیفقیه نباشد تفاوتی میان نظام اسلامی و دیگر نظامهای جهانی وجود ندارد، لذا باید بدانیم که شاخص نظام جمهوری اسلامی ولایتفقیه است. فیسلوف برجسته اسلامی ادامه داد: سیاست حذف ولایتفقیه در میان اقشار مختلف مردم از جمله روحانیت و انقلابیون با سابقه، با ترفندهای مختلف در حال پیگیری است، از جمله اینکه مطرح میکنند ولایتفقیه فقط بحثی است که در قانون اساسی مطرح شده است و دیگر شأنیتی ندارد. اما باید توجه داشت که ولایتفقیه عمود خیمه اسلام و انقلاب است. رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: صحبت این نیست که ولیفقیه یک مرجع است، بلکه نظام اسلامی یک مسئول مشخص میخواهد که اطاعت از او در امور اجتماعی واجب است و حتی مراجع معظم تقلید نیز در حکم حکومتی موظف به تبعیت از ایشان هستند و این جزء فرهنگ ماست. در رسالههای عملیه آمده است که اگر یک قاضی حکم کند هیچ مجتهدی حق نقض آن را ندارد، حال اگر ولیفقیه یک حکم ولایی صادر کرد به طریق اولی هیچ فردی حق تخطی از آن را ندارد، مخصوصا حکم رهبری که قانونا و با تأیید مراجع تقلید به رهبری رسیده است که بدون شک، تخلف از حکم او گناه است. آیتالله مصباح یزدی حفظ اصل ولایتفقیه را روح پیام امام خمینی (ره) دانست و تأکید کرد: اگر اصل ولایتفقیه حفظ شود سایر اصول نیز پا برجا میمانند، اما اگر این اصل سست شود یا اعتقاد مردم به آن به وسیله دوستان نادان یا دشمنان دانا کمرنگ شود، دیگر سنگ روی سنگ بند نمیشود و دشمنان فرصت را غنیمت شمرده ریشه اسلام را خواهند زد. وی با بیان اینکه امروزه تمامی دنیا فهمیدهاند که خطر اصلی برای استکبار جهانی اسلام است، تصریح کرد: اگر باور ما زنده بودن اسلام برای براندازی ظلم است باید بدانیم ولایتفقیه باید زنده نگه داشته شود تا این نظام اسلامی باقی بماند و اگر این موضوع پذیرفته شود آنگاه وحدت به معنی حول یک محور چرخیدن، معنا پیدا میکند. عضو خبرگان رهبری با انتقاد از تلاشهای برخی از افراد برای وحدت با ناکامان فتنه 88 هشدار داد: معنای وحدت این نیست که برویم با دشمنان، و آنهایی که به خون ما تشنهاند و ارزشی برای دین ما قائل نیستند زیر یک چادر زندگی کنیم، کسانی که سالها با حمایتهای مالی آمریکا و دیگر کشورها تلاش کردند تا حرکت براندازانه سال 88 را شکل بدهند. تصور امکان وحدت با سران فتنه و حامیان آنها به منزله تصور امکان بیعت امام حسین علیهالسلام با شمر در صحرای کربلا است. رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) وحدت با دشمنان را بزرگترین حماقت دانست و بیان کرد: تا زمانی که یک محور مشترک وجود نداشته باشد وحدت نبز نمیتواند شکل بگیرد، اگر قطبی یا محوری وجود داشته باشد میتوانیم به شکلگیری یک مجموعه امیدوار باشیم، ولی اگر زیر مجموعههای یک گروه دارای گرایشهای متفاوت باشند این مسأله سبب ایجاد اصطکاک خواهد شد که در نتیجه یا نیروهای هر دو دسته خنثی خواهد شد یا ناامیدی گروهی و نفع دیگری را به دنبال خواهد داشت. استاد اخلاق حوزه علمیه افزود: حتی اگر سران فتنه و حامیان آنها پشیمان و متنبه شده باشند نباید دوباره اختیارات و امور کشور را به دست آنها بسپاریم، بلکه این پشیمانی موجب تخفیف در مجازات آنها میشود. علامه مصباح یزدی ادامه داد: در صورتی توبه سران فتنه قبول است که واقعا برگردند و این امر اثبات شود، وگرنه اینکه آنها در اثر رویگردانی مردم و منزوی شدن برای ظاهر فریبی اظهار ندامت کنند قابل قبول نیست. همچنین بخشش این افراد نیز بر اساس رأفت و ادب اسلامی است که با نظر ولی امر صورت میگیرد، اما این بدین معنا نیست که مردم دوباره از این افراد تبعیت کنند یا زمام منصبهای مهم کشوری به آنها سپرده شود. وی انقلاب و جمهوری اسلامی را میراث خون شهدا و زحمات خالصانه پاکان دانست و تأکید کرد: انقلاب و نظام متعلق به اشخاص نیست که بخواهند آن را به هر کسی که دوست دارند ببخشند، بلکه باید در واگذاری مسئولیتها و امور دقت نمود و تا کفایت افراد اثبات نشده اجازه فعالیت به آنها داده نشود. عضو خبرگان رهبری در پایان، مسأله ولایتفقیه را بنیادیترین مسأله در نظام جمهوری اسلامی ذکر کرد و هشدار داد: اگر به این اصل ضربه بخورد جمهوری اسلامی به وضعیت چند کشور مدعی دموکراسی مانند آمریکا، انگلیس و فرانسه مبتلا خواهد شد که این روزها بیرحمانه به جان ملتهای خود افتادهاند.